Land Rover & Range Rover automaat spoelen
Hieronder vindt u een overzicht van de verschillende Land Rovers en Range Rovers waarvan wij de automaat kunnen spoelen. Onderaan deze pagina vindt u een overzicht van de prijzen. Staat uw auto er niet bij? Vul dan het contact formulier in met uw kenteken en dan sturen wij u vrijblijvend een offerte.
De Range Rover Classic, Discovery 1 & 2 en Range Rover P38
De eerste generatie Range Rover is geproduceerd van 1971 tot en met 1995 en is vanaf 1985 leverbaar geweest met een ZF 4HP22.
De Discovery 1 (1989 – 1998) & Discovery 2 (1998 – 2004) hebben technisch heel veel overeenkomsten met de Range Rover Classic en delen ook dezelfde automatische versnellingsbak van ZF (4HP22 of 4HP24)
De opvolger van de Range Rover Classic, de Range Rover P38 (1994 – 2001) is net als de andere modellen die Land Rover in die tijd heeft gebouwd voorzien van ZF 4HP22 of 4HP24.
Land Rover Discovery 3 en Discovery 4
De Discovery 3 is gebouwd van 2004 tot en met 2009. Alle versies zijn geleverd met een 6HP26 van ZF.
De Discovery 4 is gebouwd van 2009 tot en met 2016. Er zijn drie verschillende versnellingsbakken geleverd in de Discovery 4:
- 2.7 TDV6 (2009 – 2010 ) geleverd met de ZF 6HP26
- 3.0 TDV6 (2009 – 2013) geleverd met de ZF 6HP28
- 5.0 V8 (2009 – 2013) geleverd met de ZF 6HP28
- 3.0 SDV6 (2012 – 2016) geleverd met de ZF 8HP70
- 3.0 Supercharged V6 (2014 – 2016) geleverd met de ZF 8HP70
De derde generatie Range Rover, de L322.
de derde generatie Range Rover is geproduceerd van 2001 tot en met 2012 en is in deze tijd voorzien van een aantal verschillende motoren en versnellingsbakken.
De eerste versies zijn voorzien van BMW motoren:
- M62 4.4 V8 benzinemotor (2001 – 2005) gekoppeld aan een 5HP24 van ZF
- M57 3.0 6 in lijn dieselmotor (2001 – 2006) gekoppeld aan een 5L40E van GM
De versies daarna zijn geleverd met Jaguar motoren:
- 4.2 V8 supercharged (2005 – 2009)
- 4.4 V8 (2005 – 2009)
- 3.6 TDV8 (2006 – 2010)
Deze versies zijn allemaal gekoppeld aan een 6HP26 van ZF.
De laatste versies zijn:
- 5.0 V8 (2010 – 2012)
- 5.0 V8 Supercharged (2009 – 2012)
- 4.4 TDV8 (2010 – 2012)
Deze versies zijn gekoppeld aan een 8HP70 van ZF
Range Rover Sport, gen 1 (L320)
De eerste generatie Range Rover Sport, met modelcode L320, is gebouwd tussen 2005 en 2013. Deze auto’s zijn allemaal voorzien van een ZF 6HP26 behalve de 3.0 SDV6 diesel (2011 – 2013). Die is voorzien van een 8HP70.
Range Rover Sport, gen 2 (L494)
De tweede generatie Range Rover Sport, met modelcode L494, wordt gebouwd vanaf 2013. Deze auto’s zijn allemaal voorzien van een ZF 8HP70.
Freelander 1
De eerste generatie Freelander is gebouwd van 1998 tot en met 2005. Deze auto’s zijn voorzien van een Jatco JF506E automaat.
Freelander 2
De tweede generatie Freelander is gebouwd van 2006 tot en met 2015. Deze auto’s zijn voorzien van een Aisin AWF21 automaat.
Filter upgrade bij de 6HP26
Door een ongelukkige constructie met het chassis en uitlaat bij de Discovery 3 & 4 en bij de Range Rover Sport is het plaatsen van een origineel filter (afbeelding links) een hele klus. Hiervoor moet de motor gelift worden en deze klus neemt ongeveer 2.5 uur in beslag. Gelukkig hebben wij hier een oplossing voor! Door gebruik te maken van een los filter en een stalen oliepan creëren we net genoeg ruimte om dit tussen het chassis en de versnellingsbak te monteren zonder de motor te hoeven liften.
Naast dat dit een hoop tijd bespaart is er nog een voordeel, namelijk dat bij een volgende automaat service de stalen pan wordt hergebruikt en alleen het filter vervangen hoeft te worden. Dit scheelt aanzienlijk in de kosten ten opzichten van de originele filter-in-pan constructie.
Prijzen
Hieronder vindt u een overzicht van de prijzen voor het spoelen van de automaat in uw Land Rover:
Type | Prijs inc BTW | Inhoud |
---|---|---|
ZF 4HP22/24 | €545,- | 13 liter olie, filterset en arbeid |
GM 5L40E | €475,- | 8 liter olie, filterset en arbeid |
ZF 5HP24 | €445,- | 8 liter olie, filterset en arbeid |
ZF 6HP26/28 | €645,- | 13 liter olie, upgrade filterset en arbeid |
ZF 6HP26/28 | €545,- | 13 liter olie, vervanginsfilter met pakking en arbeid |
ZF 8HP70 |
€645,- |
12 liter olie, originele filterset en arbeid |
Jatco JF506E | €445,- | 11.5 liter olie en arbeid |
Aisin AWF21 | €405,- | 9.5 Liter olie en arbeid |
Service-interval
Om problemen te voorkomen adviseren wij, volgens fabrieksvoorschriften van ZF, iedere 80.000km of uiterlijk iedere 8 jaar de automaat te spoelen.
Gebruikt u uw Land Rover met 8HP70 veel in zware omstandigheden? Bijvoorbeeld voor het trekken van een zware trailer, dan adviseert Motul een vervroegd onderhoudsinterval van 48.000km! Dit vanwege het versneld verouderen van de olie door hoge temperaturen.
Als automaat specialist kunnen wij veel klachten van uw automaat herkennen tijdens een vrijblijvende testrit.
Heeft u klachten over het slecht schakelen van de automaat wacht dan niet tot het te laat is. In 90% van de gevallen is slechte, vervuilde olie de oorzaak. Dit komt onder andere door een toename van vocht, het veranderen van de viscositeit en het verbranden van olie door hoge temperaturen. In de meeste gevallen kan een spoeling deze problemen verminderen of zelfs verhelpen en word verdere schade door een gebrek aan smering voorkomen.